Emil și detectivii

Regia şi coregrafia: Baczó TündeScenografia: Baczó TündeMuzica originală: Cári TiborVideo: Balázs KláriText cântece: Frank IldikóDistribuţia:Emil Tischbein: Darius BalintGustav: Filip IchimProfesor: Paul NiţulescuArnold Mittenzwey: Tudor TănasăMurdărici: Alesia CaimacMicul Marti: Flavian TănasăPony: Teodora FiruGrundais: Florin IbraşiKästner: Marius TudorDoamna Tischbein: Camelia GhineaBunicuţa: Roxana OlşanschiMatuşa Martha: Ana-Maria Cizler

Regizoarea Baczó Tünde a montat pe scena Teatrului de Vest Reşiţa un musical, „Emil şi detectivii”, care poate fi caracterizat prin câteva cuvinte, bucurie, muzică, ritm, tinereţe! Un spectacol pentru copii, cu actori copii şi actori adulţi, dar, care i-a fermecat şi pe părinţi, astăzi, la premiera ce a avut loc la Palatul Cultural Reşiţa, cu sala arhiplină. Publicul a gustat din plin reprezentaţia, aplaudând la fiecare scenă, la fiecare respiro, fapt care nu i-a încurcat de loc pe micii şi… marii artişti, dimpotrivă, a dat şi mai multă energie spectacolului.„Emil şi detectivii”, de Erich Kästner, este o poveste pentru adolescenţi, scrisă de autorul german în anii ’20, în care eroii principali sunt copii, iar regizoarea timişoreancă Baczó Tünde a distribuit în aceste roluri nişte copii din Reşiţa (unul din Bocşa), cu vârste între 9 şi 12 ani. Sunt şapte copii excepţionali, foarte buni la mişcare şi cu voci bune, care, împreună cu actorii Teatrului de Vest, au realizat un spectacol plăcut, dinamic, memorabil. Memorabil şi pentru faptul că spectatorul pleacă din sală, după reprezentaţie, cu temele muzicale în cap şi în inimă. Este un spectacol în care mişcarea şi muzica, animaţia, decorurile, costumele şi recuzita, recrează atmosfera anilor ’20. Şi nu numai atmosfera acelor ani, ci, mai ales, atmosfera filmelor mute din anii de la începutul secolului trecut, cu jocul actorilor foarte expresiv, „naiv de expresiv”, cu gesturi şi mimică accentuate până la burlesc, în genul filmelor cu Charlot.În mod normal, toţi actorii merită a fi remarcaţi, şi pentru faptul că regizoarea a avut grijă să-i distribuie echilibrat în timpul şi spaţiul de joc, dându-i fiecăruia momentele sale de glorie. Probabil că facem o nedreptate, dacă vorbim aici, doar de Darius Balint, în rolul lui Emil, copilul cuminte, cu voce şi chip luminoase, de Filip Ichim, în rolul lui Gustav, golănaşul extrem de simpatic, care „se bagă” să lupte pentru o cauză dreaptă, de Paul Niţulescu, în rolul Profesorului, serios şi convingător, şi el o voce foarte bună, apoi de cele două fete, Alesia Caimac şi Teodora Firu, nişte fete foarte-foarte simpatice şi talentate. Adică, te uiţi la ele şi nu te saturi să le vezi cu câtă inteligenţă, puritate şi talent îşi joacă personajele. Dar, cum spuneam, toţi cei 7 copii au avut rolul şi rostul lor, participând şi la scene coregrafice remarcabile. De exemplu, vorbim de momentul în care Emil se află în tramvai, cu ceilalţi călători, în care mişcarea tramvaiului, opririle şi pornirile, mişcările călătorilor, devin spectacole coregrafice de o deosebită sugestivitate. Apoi, momentele în care răufăcătorul, Omul cu pălărie-Grundais, interpretat de Florin Ibraşi, este urmărit de copii, de toate personajele, totul pe o muzică dramatică şi cu o coregrafie inspirată, sunt superbe, parcă sunt chiar din legendarele filme cu Charlot! Însă, au fost mai multe astfel de scene inspirate. Mimica şi jocul actorilor reşiţeani, participarea vocală şi coregrafică, sunt de toată admiraţia!Micile imperfecţiuni, inerente oricărui spectacol live, au fost trecute cu brio de micii şi marii actori, iar după ce spectacolul se aşază, se mai strânge, va fi de văzut şi revăzut, chiar şi ca spectacol de seară, pentru adulţi… şi copii. O secvenţă mai puţin inteligibilă, şi oricum prea lungă, a fost aceea în care trei băieţi şi cu Murdărici stau pe o bancă şi poliţistul care îi ameninţă din spate leşină de câteva ori, chiar în momentul în care se pregăteşte să se năpustească asupra lor. Însă, cum spuneam, e un spectacol curat, bine armonizat, frumos şi inteligent construit şi jucat. din care dacă se mai elimină mici momente de gol, sau acestea se acoperă cu muzică şi scene coregrafice, devine, cu siguranţă un spectacol de festival!Să mai amintim că la finalul spectacolului, la aplauze, alături de actori, pe scenă au urcat realizatoarea spectacolului Baczó Tünde, autorul muzicii, Cári Tibor, precum şi venerabilul actor reşiţean, Zeno Balint, bunicul micului actor Darius Balint, interpretul lui Emil.

Skip to content