Reșița, implicată în cea mai mare coproducție teatrală din istorie!

Teatrul de Vest din Reșița și-a dat mâna cu alte 3 instituții de cultură din România și astfel a luat naștere ceea ce managerul Florin Ionescu numește „cea mai mare coproducție teatrală din istorie”. Ana Maria Cizler și Camelia Ghinea, actrițele teatrului reșițean, vor urca pe scena Palatului Cultural la finalul acestei săptămâni, având alături actori din Piatra Neamț, Râmnicu Vâlcea și Arad.

„Ne știm de 100 de ani” este piesa în care vor juca 8 actori din 4 orașe diferite: Lucreția Mandric și Daniel Beșleagă (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), Andrei Cătălin și Andrei Brădean (Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea), Iulia Alexandra Dinu și Sorin Calotă (Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad) și Ana Maria Cizler și Camelia Ghinea (Teatrul de Vest din Reșița). Pentru municipiul de pe Bârzava este o onoare să fie implicat într-unul dintre cele mai mari proiecte ale dramaturgiei românești. „Cum am mai spus și cu altă ocazie, este cea mai mare coproducție teatrală din istorie. Patru teatre s-au unit într-un proiect finanțat de Ministerul Culturii, cu ocazia Centenarului. Sperăm ca de la anul, cum a fost gândit inițial evenimentul, să se joace în toate capitalele de regiune, adică Timișoara, Arad, Iași, Craiova, Cluj și așa mai departe, iar următorul an, cu ajutorul lui Dumnezeu și al ICR-ului, să iasă spectacolul afară și să vadă fetele noastre cât mai multe țări”, spune managerul teatrului reșițean, Florin Ionescu.

Premiera piesei s-a jucat în 6-7 octombrie la Râmnicu Vâlcea, acolo unde s-au făcut și repetițiile, apoi pe 1 noiembrie s-a jucat spectacolul la Arad, pe 2 noiembrie – la Timișoara, iar sâmbătă și duminică (10-11 noiembrie) este rândul Reșiței să găzduiască piesa al cărui text a fost creat de Vlad Tăușance, iar regia a fost semnată de Ștefan Iordănescu, cel care a pregătit și „Secretul fericirii la Reșița”. Intrarea publicului este liberă, dar locurile se rezervă, așa că doritorii trebuie să își ia invitații de la casieria Teatrului de Vest. Cele două reprezentanții se vor juca în ambele zile începând de la ora 19.

În 17 și 18 noiembrie „Ne știm de 100 de ani” se va juca la Piatra Neamț, iar în 4 și 5 decembrie, pe scena Teatrului „Bulandra” din București.

„Îl felicit pe managerul Florin Ionescu că a aplicat la Ministerul Culturii și a obținut finanțare pentru acest proiect. E mare lucru din atâtea teatre din țară să fie ales Reșița. Să dea Dumnezeu tot cu proiecte din astea să ne întâlnim, să dea Dumnezeu să facem treabă, să ieșim cât mai mult în afară pentru că vreau să vă spun că Teatrul de Vest din Reșița chiar merită, Teatrul de Vest din Reșița are o trupă extraordinar de cunoscută” – Camelia Ghinea, actriță

Munca pentru această piesă nu a fost deloc una ușoară, o spune una dintre actrițele cu greutate ale teatrului reșițean: Camelia Ghinea. „E greu să aduni actori din patru teatre diferite, din patru regiuni istorice diferite. Vă dați seama, într-un fel gândește moldoveanul, într-un fel gândește bănățeanul, olteanul și noi totuși nu am mai lucrat niciodată împreună. A trebuit să facem în așa fel încât să gândim și să ne întâlnim pe aceeași lungime de undă ca să scoatem spectacolul. Nu a fost ușor, de ce să nu spun asta? Pentru majoritatea actorilor au fost momente când și-au făcut bocceluța și au zis «eu nu mai rezist, eu plec» și toți am trecut prin criza asta, să știți, deci ușor nu a fost și vă spun cu mâna pe inimă”.

Un rol important în cele mai dificile momente l-a avut regizorul Ștefan Iordănescu, cel care, după cum spune Camelia Ghinea, oferă libertate actorilor și îi înțelege, știind, totodată, când să pună piciorul în prag. „Ștefan este ochiul din sală în care am încredere, am avut încredere și voi avea încredere întotdeauna pentru că este al doilea spectacol pe care l-am lucrat cu el și mi-a demonstrat că rămâne acolo, în frunte, între cei 5 regizori cu care mi-ar plăcea să colaborez oricând”, recunoaște Camelia Ghinea.

Având în vedere faptul că actorii provin din orașe diferite, că nu au mai colaborat niciodată, repetițiile pentru acest spectacol s-au prelungit până la o lună și jumătate. Primul pas a fost cunoașterea reciprocă și lucrul în grup, pentru ca actorii să poată comunica unul cu celălalt așa cum se cuvine.

Camelia Ghinea a dezvăluit și marele plus al piesei: decorul, pregătit de Dorotheea Iordănescu, ajutată de Lucian Moga și Cristian Ienciu. „Chiar mi se pare fantastic, nu mă așteptam. Am văzut schițele și nu am crezut în ele, dar în momentul în care am văzut decorul pe scenă, vă spun sincer, cred că am făcut pe puțin 100 de poze. Absolut superb!”.

În ceea ce privește tema piesei, ea abordează un lucru cât se poate de des întâlnit: superficialitatea românilor și ideea că suntem buni la toate, de la sport, la cultură sau politică. Iar întreaga acțiune cuprinde 3 tablouri situate ca timp în aceeași dată: 30 noiembrie, dar în ani diferiți: 2016, 2017 și 2018. Avem o evoluție a personajelor, lucru foarte bun atât pentru noi cât și pentru regizor, avem posibilitatea să ne vedeți și altfel, să nu vă obișnuiți cu noi ca personaje și să apucați să vă plictisiți, pentru că imediat apărem altfel, pentru că personalitatea va fi și ea multiplă”, mai povestește Camelia Ghinea.

expressdebanat.ro

Romania celor 100 de ani ca un jurnal TV

În care orice blogger „crede“ că poate fi jurnalist, este adusă pe scenă într-un joc al dramei naţionale trăită individual. Spectacolul „Ne ştim de 100 de ani“ realizat în coproducţie cu patru teatre din ţară, din regiuni geografice diferite, s-a jucat sâmbătă şi duminică la Teatrul de Vest Reşiţa. De departe jocul actriţei noastre, Camelia Ghinea, afăcut senzaţie, ea strălucind ca o divă alături de arădeanul Sorin Calotă.

Ne place, nu ne place, ăştia suntem noi, românii cei de astăzi, care sărbătorim 100 de ani de România, nişte oameni superficiali, cum bine zicea în conferinţa de presă actriţa Camelia Ghinea. Credem că le ştim şi că le putem face pe toate, însă în realitate bâjbâim în toate domeniile. De aceea un înţelept sublinia că e preferabil ca un chirurg să facă zilnic aceeaşi incizie, specializat pe acelaşi tip de operaţie, pentru că, măcar, o face bine. Textul spectacolului „Ne ştim de 100 de ani“, semnat de Vlad Tăuşance, reflectă tocmai aceste aspecte, ce par a fi inserate în calupuri de ştiri şi informaţii ca într-un jurnal de televiziune care ţine două ore. Format, dealtfel, ca jurnalist, autorul a expus o realitate care nici măcar nu ne lasă răgaz să o observăm, decât în măsura în care e pusă pe tavă şi servită. Spectatorului nu-i rămâne decât să surprindă nuanţele, autenticitatea evenimentelor şi replicilor, a situaţiilor în care cei opt actori excepţionali, selectaţi din patru teatre din ţară, interpretează personaje care pot fi identificate în viaţa reală, de la persoane publice până la oameni simpli care nu dau doi bani nici pe centenar, nici pe drama naţională. Totul e cuprins în statistici, nu întâmplător „aduse pe tavă“ de dramaturg. Textul e, de fapt, făcut spectacol de actori, echilibrat distribuiţi pe generaţii, care excelează fiecare în parte cu momente solo, trecând prin multiple personalităţi, ilustrate scenic de aşa manieră încât senzualul şi grotescul nici nu mai şochează împreună.

De departe domină jocul Cameliei Ghinea de la Teatrul de Vest Reşiţa, care străluceşte ca o divă, amintindu-ne de actriţa abia venită de la Bucureşti, plină de energie şi lipsită de inhibiţii, seducătoare şi expresivă, dar şi cel al arădeanului Sorin Calotă care, din profil, aduce cu Jason Statham şi impune un ritm extrem de dinamic, perindându-se cu uşurinţă în ipostaze şi personalităţi diferite, dar creând un stil. Tot de la Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ din Arad, o notă de prospeţime în acest amalgam de evenimente şi mentalităţi e dată de Iulia Alexandra Dinu, precum şi de tinerii Andrei Cătălin şi Andrei Brădean de la Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea. Vocea generaţiei ajunse la vârsta înţelepciunii e dată de actorii din Piatra-Neamţ, Lucreţia Mandric şi Daniel Beşleagă. Cât priveşte jocul rafinat cu care ne-a obişnuit Ana Maria-Cizler la Teatrul de Vest Reşiţa, ea nu-şi dezminte nici de această dată abilitatea de a transforma un gest banal într-unul spectaculos, expresiv, plin de tensiune, ea ilustrând fără nici o problemă femeia puternică, bine poziţionată social, care se descurcă în orice împrejurare, trecând de la pantaloni şi taior la rochie de seară, cu aceeaşi naturaleţe.

Una peste alta, regizorul Ştefan Iordănescu a ştiut şi de această dată să dea substanţă unui text, care unora li s-a părut prea lung, creând un spectacol al României de azi, al unei Românii care, totuşi, împlineşte 100 de ani.

„Ne ştim de 100 de ani”, cea mai mare coproducţie la nivel naţional, se joacă duminică la Reşiţa!

Teatrul este oglinda lumii încă din cele mai vechi timpuri și până astăzi și în oglinda aceasta Centenarul Marii Uniri trebuia pus sub vechiul criteriu-Cultura unește.

Și, iată că semnificația acestui principiu se oglindește într-un spectacol de referință pentru România-„Ne ştim de 100 de ani”, spectacol ce a  prins viață la Râmnicu Vâlcea prin punerea în scenă a celei mai mari coproducţii teatrale din câte s-au făcut până în prezent, la nivel naţional!

Primul oraș unde s-a jucat ”Ne ştim de 100 de ani” a fost Râmnicu- Vâlcea, evenimentul având loc în zilele de 6 şi 7 octombrie, în Sala Mare a Teatrului Anton Pann.

Iată că a venit și rândul Reșiței, ca sâmbătă și duminică, respectiv 10 și 11 noiembrie, ora 19, la Palatul Cultural din municipiu să aibă loc premiera în Banatul de Munte.

În conferinţa de presă susţinută la Palatul Cultural, managerul Teatrului de Vest şi protagonista spectacolului, Camelia Ghinea şi-au exprimat dorinţa ca publicul reşiţean să vină în număr cât mai mare sâmbătă şi duminică la Teatrul de Vest pentru a se bucura de acest eveniment unic în România care include şi două actriţe ale teatrului reşiţean, respectiv pe Camelia Ghinea şi Ana-Maria Cizler.

Dealtfel, Camelia a subliniat:

„Îl felicit pe managerul Florin Ionescu că a aplicat la Ministerul Culturii și a obținut finanțare pentru acest proiect. E mare lucru din atâtea teatre din țară să fie ales Reșița. Să dea Dumnezeu tot cu proiecte din astea să ne întâlnim, să dea Dumnezeu să facem treabă, să ieșim cât mai mult în afară pentru că vreau să vă spun că Teatrul de Vest din Reșița chiar merită, Teatrul de Vest din Reșița are o trupă extraordinar de cunoscută”.

Florin Gabriel Ionescu a mărturisit că este o mare onoare pentru Banatul de Munte ca teatrul reşiţean să fie reprezentat de două actriţe în acest proiect unic pentru întreaga ţară, menţionând că intrarea este liberă, dar se face pe bază de invitaţii ce pot fi ridicate de la casieria Teatrului de Vest.

Ambițiosul proiect „Ne ştim de 100 de ani”, dă naștere unui moment unic în istoria teatrului românesc grație unor oameni de cultură care s-au unit printr-un parteneriat între Teatrul Tineretului Piatra Neamț, Teatrul „Anton Pann“ Râmnicu Vâlcea, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad, Teatrul de Vest Reșița şi Asociaţia ATARAXIA Râmnicu Vâlcea.

Proiectul este finanţat de Ministerul Culturii prin Programul Centenarul Marii Uniri şi de AFCN, dar susținut și de Consiliul Judeţean Caraş-Severin care a aprobat finaţarea proiectului cu suma de 149.000 de lei.

„E un proiect de peste 100.000 de euro, care se întinde până în anul 2020. Rezultatul este un spectacol pe care îl vom finisa până la sfârşitul lunii septembrie, începutul lui octombrie, şi va fi jucat la Reşiţa, Râmnicu Vâlcea, Arad şi Piatra Neamţ. în luna noiembrie. Se va juca în fiecare din cele patru teatre, de câte trei ori, în noiembrie, la fel şi în capitalele Moldovei, Ardealului şi Banatului, respectiv Iaşi, Cluj, Timişoara, şi va culmina cu o săptămână de spectacole, în luna decembrie a acestui an, la Teatrul Bulandra din Bucureşti. În anul 2019 spectacolul se va juca în principalele Institute Culturale Române din Europa. Proiectul e cea mai mare coproducţie la nivel naţional care s-a făcut până acum”,a spus regizorul Ştefan Iordănescu, iniţiatorul şi principalul coordonator al proiectului „Ne ştim de 100 de ani”.

Spectacolul interpretează tema Centenarului pe mai multe paliere, explicit şi metaforic, fără a se feri de umorul critic sau abordări teatrale inovatoare. Distribuţia de opt actori susţine o desfăşurare amplă de personaje şi tipologii, actuale şi tradiţionale, de la provincie la diaspora sau Piaţa Victoriei.

Distribuţia:
Teatrul de Vest Reșița: Ana Maria Cizler, Camelia Ghinea
Teatrul Tineretului din Piatra Neamț : Lucreția Mandric, Daniel Beșleaga
Teatrul „Anton Pann” Rămnicu Vâlcea: Andrei Cătălin, Andrei Brădean
Teatrul Clasic „Ion Slavici” Arad : Iulia Dinu, Sorin Calota

Regia: Ștefan Iordănescu, Scenariu: Vlad Tăușance, Scenografia: Dorothea Iordănescu, Muzica: Ildoko Fogarassy,Light design: Lucian Moga

 

TVR Craiova

 

VTVRomania


 

VTVRomania