NOAPTE BUNĂ, MAMĂ!

Noapte bună, mamă! – premieră cu sala plină

Succesul celei mai noi producţii a Teatrului de Vest a fost dublat de succesul de casă, la premieră nemaifiind nici un loc liber.

Chiar dacă nu avem o situaţie clară a biletelor vândute şi a locurilor rezervate pentru acest spectacol, o privire în sală ne-a întărit convingerea că toate locurile au fost ocupate, chiar şi pe laterale fiind necesare scaune în plus, evident, şi acestea ocupate. Fapt care ne-a trimis cu gândul la premierele de odinioară, când actorii reşiţeni jucau cu casa închisă. Semn bun, care se datorează în primul rând preocupării constante a managerului Florin Gabriel Ionescu de a aduce cât mai des în faţa spectatorilor ceva nou, iar în al doilea rând dorinţa aprigă a actorilor de a se lăsa descoperiţi mereu şi mereu, în cât mai multe ipostaze, roluri grele, unele neabordate decât de nume de referinţă ale scenei româneşti. Este şi cazul Cameliei Ghinea, acest spectacol fiindu-i dedicat pentru a încununa cei 30 de ani de carieră pe scena reşiţeană.

Strălucitoare ca întotdeauna, ea a dat viaţă Thelmei din piesa Marshei Norman, rolul mamei extravagante fiind interpretat cu exuberanţă într-o echilibrată alternare de stări. Camelia trece cu uşurinţă de la o stare la alta, necenzurându-şi expresivitatea, dar dozând-o, melodrama îngăduindu-i manifestarea unei succesiuni de emoţii: bucurie, extaz, tristeţe, îngrijorare, nepăsare mascată, toate pe fondul unei acute crize de comunicare. E când seducătoare şi uşuratică în paşi de dans, cocoţată cu umbrela pe un scaun, când protectoare şi tandră, ţinând în poală capul fiicei, Jessica, expansivitatea mişcărilor scenice, complexitatea jocului impus de un rol greu, fiind rodul experienţei de-o viaţă pe scena reşiţeană. Dealtfel, rolul Thelmei nu a mai fost interpretat decât de Doamna scenei româneşti,Olga Tudorache şi, mai recent, de Florina Cercel.

La fel de complex în acest duo actoricesc, pe fondul conflictului psihologic mamă-fiică, este rolul Jessicăi, o femeie epileptică de 40 de ani, extrem de nefericită după o căsnicie eşuată, al cărei fiu se află la închisoare pentru jaf armat. Andrada Samoilă are sarcina grea de a da întregii acţiuni nota tragică şi emoţia suspansului. Îi iese, şi o face cu naturaleţe, credibil, contribuind la greu în dialogurile care prezintă, de fapt, istoria familiei, unde, cum şi cu ce s-a greşit de s-a ajuns la situaţia limită în care ea va alege „să plece“ în marea călătorie spre tărâmul liniştii şi al întunericului. Ea se mulează expresiv pe condeiul scriitoarei americane, care nuanţează liberul arbitru şi dreptul de a alege să pună capăt interminabilei crize de comunicare. Excelent şi foarte inspirat sunt concepute toate scenele prin reluarea iar şi iar a momentului iniţial, când Jessie descoperă pistolul tatălui, care va culmina cu decizia finală de a se sinucide. Fiecare reluare a momentului iniţial conduce spre o altă scenă, o altă situaţie, practic tot atâtea motive de suicid, de a rămâne neclintită în hotărârea de a pune capăt unei nefericiri predestinate. De remarcat amintirile pe care i le construieşte mamei prin intermediul aparatului de filmat, proiectate în decor, dar şi regia detaliată a propriei înmormântări. Deşi este prezentată ca o tragicomedie, elementele comicului sunt mai mult de situaţie, aproape neesenţiale în ansamblul de fond, profund melodramatic.

Invitată pe scenă, regizoarea Mihaela Lichiardopol a fost vădit emoţionată alături actriţele care au dat viaţă unor personaje feminine de colecţie. Aplauzele, florile, chemările repetate la scenă au fost pe măsura evoluţiei lor în noua producţie a Teatrului de Vest, partea cea mai frumoasă pe care oamenii de teatru o aşteaptă, cu siguranţă, la fiecare premieră, la fiecare spectacol.

Alexandra Gorghiu

caon.ro

 

„Deus ex machina” sau „Noapte bună, mamă”!

 

Teatrul de Vest din Reşiţa a oferit spectatorilor săi, duminică seara la Palatul Cultural, cea de-a doua premieră din acest an, o dramă scrisă de dramaturgul american Marsha Norman care a primit în anul  1983 Premiul Pulitzer pentru această  piesă „‘night, Mother“- „Noapte bună, mamă!“.

Un text ofertant şi dur ce lasă loc întotdeauna de priviri introspective în interiourul fiecăruia dintre noi, indiferent de perioada în care se desfăşoară acţiunea.

„Noapte bună, mamă!“ este ungherul neumblat al sufletului nostru, ori privilegiul de-a ne bucura că nu am fost niciodată nici din calitatea de copil, nici din cel de părinte în pielea celor două personaje, dar… cu siguranţă am avut momente în viaţă când ne-am apropiat de buza prăpastiei fie şi numai cu un gând sau o cădere…

Fără a ne cenzura propriile trăiri sau ezitări putem configura o plasă, fără ipocrizie, de care am fost salvaţi în momentul acela de colaps al destinului.

Mihaela Lichiardopol, regizorul spectacolului, a lăsat loc pentru toate acestea prin cheia regizorală abordată, dând spaţiu chiar cu excentritate celor două protagoniste interpretate de Camelia Ghinea, mama şi Andrada Samoilă, fiica, să-şi construiască personajele în tablouri de stări diferite ce au încercat să convingă fie prin rebeliune fie prin supunere două destine pline de tragism.Pe alocuri s-a simţit şi mitul Electrei, dar deşi Mama din acest spectacol a îmbrăcat abordări diferite, fiica a reuşit să domine scena pe parcursul întregului spectacol printr-o ţinută plină de dramatism şi consecvenţă emoţională.

Andrada Samoilă a reuşit să îşi păstreze consistenţa rolului aşa cum dealtfel a dovedit-o în toate rolurile realizate pe scena Teatrului de Vest!

Mama, Camelia Ghinea a trăit zbaterea părintelui pus în faţa propriilor greşeli, a mamei care a ratat momente din viaţa propriului copil sau a mamei care nu a fost şi nu este pregătită să accepte boala copilului său, dar nici amintirea soţului care prin moartea sa i-a înmulţit responsabilitatea de părinte aflat în postura de-a se împotrivi destinului…

Spectacolul „Noapte bună, mamă!“ are multe posibilităţi de a se configura, multe căi pe care poate duce spectatorul… şi niciodată nu cred că va epuiza uneltele artistice în abordarea sa…

Poate că au lipsit halatele de casă, de exemplu, din decorul care să înduioşeze atmosfera de cămin la ceas de seară sau poate că impresia sentimentelor mult prea fardate nu a reuşit să acopere ridurile unei tragedii cu rădăcini în amintirile copilăriei.

Regizorul Mihaela Lichiardopol a dăruit cu generozitate şansa celor două actriţe de a se construi şi adapta celor două personaje în cheia gravă a unei morţi anunţate… nu a fost loc de respiro, de uzanţe, dar a introdus cu inteligenţă cadrele filmate ce au reuşit să îşi lipească membrana durerii pe lacrima tragicului… și chiar să salveze finalul spectacolului împreună cu me-sajul grav al Andradei Samoilă în rolul fiicei!

Totul s-a desfăşurat pe lait-motivul grecesc „Deus ex machina”,  în cazul de faţă adaptat pe  „Noapte bună, mamă”!

De ce „Deus ex machina?”… o întrebare la care următorul spectacol poate găsi rezolvarea printr-un răspuns care să se bazeze mai degrabă pe un compromis între libertatea de a triumfa prin simplitate și delicatețe sau să continue prin manifestări butaforice ce nu pot încarna subiectul în granița fină dintre Adevăr și Minciună… pentru că tragismul acestui text este la intervenția proniei divine, nu poate fi decupat din destin și nu poate, pe cale de consecință, fi ignorat sau rezolvat prin comic de situație ori teatralitate indusă de dorința de a fi văzut ca un clovn în rol victimă destinat plafonării.

Nu trebuie neapărat să descoperim complexul Electra în acest spectacol, dar trebuie, pe un text ce-a primit Premiul Pulitzer, să ne menţinem la înălţimea aşteptărilor unui teatru de calitate care să năzuiască la un Premiu UNITER reamintindu-ne ceea ce Stanislavski perora: „Nu confundaţi joaca cu jocul”, altfel spus „iubeşte arta din tine şi nu pe tine în artă!”

Aşadar, rămâne loc de construcţie cu sinceritate şi obiectivitate. Dacă Andrada Samoilă a putut duce rolul într-o ţinută elegantă, și celălalt personaj trebuie să completeze registrul dramatic prin rezolvarea unor tablouri din piesă care să menţină starea de căutare şi să nu abată spectatorul spre alte genuri dramatice impulsive prin neadecvare la ceea ce este de fapt subiectul piesei dramaturgului american, Marsha Norman-  sinuciderea propriului copil, bolnav de epilepsie!

Felicitări Teatrului de Vest pentru dorința de a ridica standardele repertoriului pe 2019!

Radio România Reşiţa

Anca Bica Bălălău

Dramă la Teatrul de Vest din Reșița! Duminică, în premieră!

După mult timp, la Teatrul de Vest din Reșița se anunță o dramă. Și nu orice fel de dramă, ci una în care, în zilele noastre, se poate regăsi oricine…

Prima dramă din ultimii ani va fi pusă în scenă la Teatrul de Vest din Reșița de Mihaela Lichiardopol de la Teatrul Național din Timișoara. Regizoarea vine cu un spectacol prin care, totodată, se aniversează cei 30 de ani de carieră în teatru ai Cameliei Ghinea, actrița interpretând unul dintre cele două personaje ale piesei „Noapte bună, mamă!”. Premiera va fi duminică, 3 februarie, de la ora 19.

Piesa de duminică este a doua premieră din anul 2019 jucată la Reșița, după cum explică managerul Teatrului de Vest, Florin Ionescu. „Este vorba de o dramă, prima dramă pe care o montăm la Reșița de când sunt eu aici. Sunt pe 3 februarie la a doua premieră în acest an. Scenografa (n.r. Eszter Tünde Torbán) nu este aici, ea ne-a cedat absolut gratuit drepturile de a folosi scenografia. Ea mai montase, mai făcuse spectacolul în Ungaria și practic ni s-au cedat drepturile scenografice cu decor cu tot”.

Piesa va avea doar două protagoniste, care vor interpreta rolurile de mamă și de fiică: Camelia Ghinea și Andrada Samoilă. Cele două actrițe ale teatrului reșițean vor pune în scenă sentimente, emoții, relații și trăiri pe care, într-un fel sau altul, oricine le poate traversa la un moment dat.

Scrisă în anul 1981 de americanca Marsha Norman, jucată pentru prima dată în 1983 și câștigătoare a Premiului Pulitzer în același an, piesa este adusă în actualitate de regizoarea Mihaela Lichiardopol. „Am încercat să aduc textul în contemporaneitate, să simțim că se întâmplă acum și aici și că este posibil acum și aici, am încercat și în zona estetică să-l aduc cât mai aproape de vizualul nostru contemporan, am încercat să dinamizez textul. Noi avem un alt ritm de viață acum, mult mai accelerat, din păcate sau din fericire, vom vedea peste un timp când ne vom uita înapoi fără mânie și atunci vom vedea dacă ritmul acesta nebun e în regulă sau ne dă peste cap de tot. Deci, am încercat să aduc și ritmul piesei în ritmul nostru de acum, dar este o piesă de actori, de relații, de emoții, de trăiri reale, cât mai adevărate”, detaliază Mihaela Lichiardopol.

Noapte bună, mamă, cea de a doua premieră din 2019 a Teatrului de Vest Reşiţa

Luna februarie vine cu o nouă premieră la Teatrul de Vest Reşiţa. Duminică, 3 februarie, de la ora 19.00 are loc spectacolul „Noapte bună, mamă!”, în rolurile principale Camelia Ghinea şi Andrada Samoilă, regia Mihaela Lichiardopol, scenografia: Eszter Tünde Torbán.

Mihaela Lichiardopol spune că subiectul este unul universal valabil, relaţia dintre o fiică şi mamă în care iubirea pare să nu fie suficientă, fiind nevoie şi de alte ingrediente. Regizorul a lucrat la text, fiind nevoie de o ajustare deoarece dinamica zilelor noastre nu mai coincide cu anii în care acesta a fost scris. În orice caz, cele două actriţe reuşesc să aducă în faţa reşiţenilor un spectacol complex ce nu ar trebui ratat

MIANDA MLADIN

argument-cs.ro

„Noapte bună, mamă”, o nouă premieră pe scena Teatrului de Vest din Reșița!

Finalul acestei săptămâni aduce pe scena Teatrului de Vest din Reșița cea de-a doua premieră a anului 2019 și prima dramă jucată de actorii teatrului reșițean de la preluarea acestuia de către actualul director, Florin Ionescu. Este vorba de piesa „Noapte bună, mamă”, de Marsha Norman, în regia Mihaelei Lichiardopol. În rolurile principale vor putea fi urmărite Camelia Ghinea şi Andrada Samoilă.

Piesa „Noapte bună, mamă” este una cunoscută, existând inclusiv o adaptare cinematografică. Povestea scrisă în urmă cu peste 30 de ani, este universal valabilă și în ziua de astăzi, aducând în centrul atenției relația dintre generații, dintre o mamă și o fiică, dar și relația de cuplu, prin intermediul dialogurilor dintre cele două personaje.

„Se ating foarte multe probleme de comunicare și de iubire, în ultimă instanță și de faptul că nu întotdeauna iubirea este suficientă și că mai trebuiesc și alte ingrediente, ca viața noastră să meargă înainte și că totuși, în ultimă instanță, iubirea ne salvează într-un fel sau altul, chiar dacă, să zicem, finalul este trist.

Este și un tip de umor negru de multe ori pe parcursul piesei, am încercat să îl exploatăm, nu este chiar tragi-comedie, dar este o tragedie în care sunt și momente de comedie, scurte. Este un spectacol de actor, de fapt.

Am încercat să aduc textul în contemporaneitate, să simțim că se întâmplă acum și aici și că este posibil acum și aici. Am încercat și în zona estetică să îl aduc cât mai aproape de vizualul nostru contemporan, să dinamizez textul, noi avem un alt ritm de viață acum, mult mai accelerat, din păcate sau din fericire, nu știu (…)”, a precizat în cadrul unei conferință de presă regizorul Mihaela Lichiardopol.

Mai trebuie menționat că scenografia este semnată de Eszter Tünde Torbán din Ungaria, care practic a cedat gratuit Teatrului de Vest drepturile de a-i folosi scenografia, cu decor cu tot.

Premiera piesei „Noapte bună, mamă” va avea loc duminică, 3 februarie, de la ora 19:00, la Palatul Cultural din Reșița.

reper24.ro

O nouă premieră la teatru

Noapte bună, mamă! Este premiera la care reșițenii sunt invitați în această duminică. Teatrul de Vest din Reșița le propune iubitorilor artei dramatice un spectatol relațiile de cuplu sunt puse pe tapet.

www.btv.ro

Premiera spectacolului „Noapte bună, mamă!“, duminică, la Teatrul de Vest!

Teatrul de Vest din Reşiţa invită spectatorii la nouă premieră, duminică 3 februarie, ora 19, de data aceasta o dramă scrisă de dramaturgul american Marsha Norman care a primit în anul  1983 Premiul Pulitzer pentru această  piesă „‘night, Mother“- „Noapte bună, mamă!“.

Spectacolul se anunţă a fi o provocare de o profundă emoţie pentru cele două protagoniste, Camelia Ghinea şi Andrada Samoilă, coordonate de regizorul Mihaela Lichiardopol a cărui experienţă scenică în lumea teatrală timişoreană îi dă autoritatea de-a ne bucura de un spectacol complex.

Epicentrul spectacolului este colapsul existenţial al reaţiei dintre mamă şi fiică, ce duce la lupta celor două personaje, fiecare canalizat pe culoarul său, practic, lupta dintre viaţă şi moarte pe linia fină a unui destin până la urmă comun.

„Noapte bună, mamă!“ este un spectacol al cărui subiect este, a fost şi va fi de actualitate, ce oferă posibilitatea fiecărui spectator să mediteze asupra propriei sale vieţi.

Scenografia aparţine Eszter Tünde Torbán, iar traducerea lui Frank Ildikó Eszter.

Managerul Teatrului de Vest Florin Gabriel Ionescu împreună cu regizorul Mihaela Lichiardopol au mărturisit astăzi într-o conferinţă de presă că speră ca reşiţenii să accepte într-un număr cât mai mare invitaţia de a viziona acest spectacol „Noapte bună, mamă!“ şi totodată de a susţine cele două actriţe care au în CV-ul lor multe roluri complexe realizate cu succes!

În ţara noastră textul a fost jucat pentru prima dată în anul 1988 de Olga Tudorache şi Liana Ceterchi la Teatrul Foarte Mic,regia Liana Ceterchi,  apoi de Florina Cercel şi Cerasela Iosifescu, regia  Mircea Cornişteanu, în anul 2015.

Textul a fost şi ecranizat, de regizorul  Tom Moore, în 1986, cu actriţele Sissy Spacek şi Anne Bancroft, în rolurile fiicei şi, respectiv al mamei.

Relaţia complexă dintre mamă şi fiică a inspirat-o şi pe poeta americană Sylvia Plath (1932-1963), care a admis că poemul „Tati“, scris în 1962, este despre o femeie al cărei complex Electra a rămas nerezolvat.

Dramaturgul american Marsha Norman s-a născut pe 21 septembrie 1947 și actualmente predă la Juilliard School în New-York, fiind și vicepreședintele Dramatists Guild of America.

Anca Bica Bălălău

Radio Romania Resita

O nouă premieră pe scena reşiţeană

Având-o în rolul titular pe Camelia Ghinea, spectacolul îi este dedicat actriţei, care în 2018 şi-a aniversat 30 de ani de carieră.

Managerul Teatrului de Vest, Florin Gabriel Ionescu, a anunţat pentru duminică, 3 februarie, o nouă producţie, care se vrea un tribut adus succeselor înregistrate de îndrăgita actriţă de-a lungul anilor. Este vorba despre premiera spectacolului „Noapte bună, mamă!“ de Marsha Norman (piesă premiată în 1983 cu Premiul Pulitzer pentru Drama), în regia Mihaelei Lichiardopol. Dacă un asemenea spectacol n-a fost posibil anul trecut,Ionescu motivează că programul a fost foarte încărcat, cu multe premiere şi proiecte care trebuiau duse la bun sfârşit: „Trebuia gândit un spectacol doar pentru ea, Camelia merită acest lucru, însă ne-au solicitat prea mult celelalte proiecte“. În rolul secundar va jucaAndrada Samoilă, iar scenografia este semnată de Eszter Tunde Torban, care a cedat Teatrului de Vestdrepturile de autor pentru punerea în scenă a piesei, inclusiv decorurile.

La ce să ne aşteptăm? Regizoarea Mihaela Lichiardopol, care a revenit la Reşiţa, după ce a regizat spectacolul„Iaacovi şi Leidental“, face câteva precizări: „E o piesă destul de ştiută şi destul de mult jucată, s-a făcut şi, cel puţin, un film, dacă nu mai multe, dar povestea este şi va fi universal valabilă. Este vorba despre relaţia mamă-fiică şi chiar dacă sunt două personaje pe parcursul piesei, în dialogurile lor se vorbeşte şi despre relaţia de cuplu, iar atunci avem de-a face cu relaţia mamă-tată, fiică-soţ, relaţia dintre generaţii, respectiv fiică – o femeie la 40 de ani şi o mamă ceva mai în vârstă, apoi avem de-a face cu relaţia acestei fiice şi fiul ei adolescent, deci se ating foarte multe probleme de comunicare şi de iubire. Totuşi, nu întotdeauna iubirea este suficientă, mai trebuiesc şi alte ingrediente ca viaţa noastră să meargă bine înainte, însă iubirea ne salvează într-un fel sau altul, chiar dacă finalul este trist. Este, de fapt, un spectacol de actori, de emoţii, de trăiri reale, cât mai adevărate. Eu am încercat să aduc textul în contemporaneitate, să simţim că se întâmplă acum şi aici, la fel şi din punct de vedere estetic, am încercat să-l aduc cât mai aproape de vizualul nostru contemporan, de asemenea să dinamizez textul“.

Managerul teatrului reşiţean spune că spectacolul este mult diferit faţă de ce a văzut el în Ungaria, acest lucru confirmând încă o dată importanţa regizorului în realizarea unui spectacol. Cât priveşte maniera de lucru a regizoarei cu cele două actriţe de la Teatrul de Vest,Mihaela Lichiardopol subliniază că este mulţumită deşi: „ca regizor, niciodată nu primeşti sută la sută ceea ce vrei, dar poţi să ai surpriza că primeşti lucruri neaşteptate, foarte vii sau la care nu te-ai gândit. În teatru toţi suntem mânaţi de dorinţa de a ieşi totul foarte bine. Repet, un regizor îşi duce variantele cele mai fericite cam 80 la sută din ceea ce își propune, restul ţine de creativitatea celor din jur. Poată să-ţi iasă 100 la sută ce ai vrut şi rezultatul să nu aibă viaţă. Deci, cred că e mai bine ca regizor să nu primeşti de la actori tot ce ţi-ai propus“.

Important e că regizoarea nu are o manieră de lucru conflictuală, colaborarea cu actorii lăsând calea deschisă pentru un succes de echipă. Vom vedea, duminică seara, în 3 februarie, de la ora 19,00, la Palatul Cultural.

Alexandra Gorghiu

Caon.ro