DUPĂ REPETIȚIE

„După repetiţie“ sau în culisele teatrului

Ideea a fost frecvent fructificată, în special la Hollywood, fie că vorbim de regizorul acestei piese, identificat cu celebrul Ingmar Bergman (dar poate fi foarte bine orice alt regizor pentru care arta dramatică, teatrul, filmul, e un modus vivendi), fie că vorbim de creierul unei producţii care schiţează cum se face un spectacol, un film, un scenariu, dar mai ales dramele pe care le ascunde în şi prin relaţionările din interior. După o carieră îndelungată, aflat în culmea gloriei, Bergman consideră că e momentul să-şi facă cunoscută viziunea regizorală, maniera de lucru şi ideile despre artă, în general, viaţa lui făcând corp comun cu arta. Textul piesei e doar un prilej şi nu ilustrează decât secvenţial aceste aspecte, poate de aceea intenţionase să facă un serial TV. La iveală iese însăşi drama regizorului, de care actorii nu sunt conştienţi, cu insomnii, frământări, viaţa profesională intrând în cea privată şi invers, ca inseparabile, lăsând loc, într-adevăr, cum consideră regizorul Ioan Cărmăzan, multor subtilităţi, dar şi prea multor momente de meditaţie pentru a-i arăta sufletul răvăşit, acestea scăzând ritmul spectacolului. Uneori ai impresia că piesa se derulează cu încetinitorul şi mai nimerit ar fi fost un stop cadru, ca în film. E de înţeles de ce Cărmăzan a fost impresionat de una din replicile regizorului Henrik Vogler din piesă, în care acesta subliniază că el şi actorii nu sunt coechipieri, le spune actorilor ce să facă, dar dacă şi-ar da jos masca, l-ar sfâşia şi l-ar arunca pe geam.

Florin Ruicu face un rol bun în piesa regizorului suedez, rol dificil ce descoperă o personalitate complexă. Ca actor, după cum a mărturisit, abia acum a conştientizat insomniile unui regizor, un motiv în plus să abordeze un joc responsabil şi profund. Alina Ilea, pe care deja o ştim de anul trecut din piesa lui Levin, întruchipează o altă dramă în personajul unei actriţe a cărei stea a apus mult prea devreme şi de care regizorul era îndrăgostit. Strălucitoare altădată, ea încearcă să-l seducă din nou pentru un rol bun, însă din aburii alcoolului nu-i mai ies decât compasiunea acestuia şi cel mult două replici în noul lui spectacol, în care o preferă pe Anna, fiica acesteia. Expresivă şi experimentată, Alina Ilea face, totuşi, echipă bună cu Ruicu (nu cu regizorul Vogler), căruia îi serveşte replicile credibil şi face din scenele de intimitate imaginea vie a realităţilor din spatele cortinei. Cât priveşte debutul Elisei Pîrvan, sperăm să fie de bun augur jocul ei pe scena reşiţeană, un joc lipsit de artificii inutile, sincer, convingător, sigur că da, promiţător. Avem de-a face cu o Anna Egerman cât se poate drăgălaşă, cu acel ceva specific tinereţii, care aduce o notă de prospeţime în aerul îmbâcsit al teatrului şi însăşi ideii de teatru în teatru. Măştile ei sunt oricând pregătite să facă victime în rândul bărbaţilor, fiindcă, nu-i aşa, succesul nu se obţine oricum, oricât talent ai avea. Excelent e şi debutul tânărului scenograf Inocenţiu Ieremia, deloc sofisticat dar spectaculos, care aduce în prim plan spaţiul teatrului, unde locuieşte regizorul, cu podeaua plină de cronici şi de texte, o mare învolburată de hârtii aruncate pe jos, în care actorii înoată anevoios, înfruntându-şi destinele.

O notă generală întregului spectacol, care s-a jucat pe scena Teatrului de Vest în premieră naţională joi, 28 februarie 2019, ar fi volumul uneori prea strident, alteori prea redus al vocilor, acest balans nereuşind să echilibreze rostirea replicilor de aşa manieră încât să le facă auzite din sală şi înţelese.

 

Alexandra Gorghiu

caon.ro

Foto: Miruna Humiță

 

Pe scena reşiţeană s-a montat o piesă care nu s-a mai jucat până acum în România. Tot o premieră este şi faptul că regizorul Ioan Cărmăzan, cetăţean de onoare al judeţului Caraş-Severin, deşi are foarte multe proiecte în judeţ, montează pentru prima dată o piesă de teatru la Reşiţa.

Este vorba de piesa „După repetiţie“ de Ingmar Bergman, spectacol ce va avea premiera joi, 28 februarie 2019, de la ora 19.00. Regizorul a mărturisit că a fost şi pentru el o onoare să facă spectacolul, dintr-un soi de sentimentalism cât se poate de firesc, dealtfel, lăsând la o parte filmările pentru „Maria Tănase“, proiect la care lucra în momentul în care managerul Florin Gabriel Ionescu l-a rugat să monteze un spectacol laTeatrul de Vest. Reţinem că avem de-a face cu două debuturi, unul actoricesc şi altul scenografic, dar şi cu o revenire în faţa publicului reşiţean a actriţei Alina Ilea de la Naţionalul timişorean, care a făcut un rol excelent anul trecut în „Iaacovi şi Leidental“ de Levin.

Despre debuturi, Florin Ionescu a subliniat că le încurajează: „Mă bucur că avem debuturi la Reşiţa. În programul meu de management există acest capitol important, în speranţa că cei care debutează aici se vor întoarce pentru a-i avea colaboratori“.

Aşadar, scenografia este semnată de tânărul Inocenţiu Ieremia, care încă n-a absolvit UNATC-ul, acesta fiind primul lui spectacol pe o scenă profesionistă de teatru: „E un spaţiu curat, aerisit, care cred că trăieşte foarte mult prin lumină. Sper că nu se va vedea urât fără lumină, dar lumina îi dă viaţă. Cromatica nu este foarte puternică, asta pentru că am vrut să evidenţiez faptul că scena e plină de viaţă, de culoare, de dinamică, iar decorul e transportabil, nu e complicat“. Celălalt debut este al Elisei Pîrvan, absolventă a UNATC Bucureşti, ea urmând să dea viaţă unei tinere urmărite de trecut care încearcă să-şi înţeleagă părinţii şi generaţia din care face parte: „Pentru mine a fost o bucurie să ajung la acest Teatru, fiindcă am întâlnit o echipă de oameni extraordinari. E o experienţă minunată care mă dezvoltă pe mai departe“.

În ceea ce priveşte revenirea actriţei Alina Ilea la Reşiţacu un nou proiect, ea a spus că a atras-o în primul rând textul, fiind la a doua întâlnire cu cu textele lui Bergman, după „Scene dintr-o căsnicie“, piesă în care a jucat la Timişoara: „Textele lui Bergman sunt grele, a spus ea, foarte complexe, solicitante şi, în acelaşi timp, ofertante pentru actori, în general. Acest text are ca temă echilibrul fragil care există în actori şi în regizor, echilibru pe care trebuie să-l obţină în viaţa personală şi în viaţa din teatru“.

Din distribuţie face parte şi actorul reşiţean Florin Ruicu, care joacă în rolul regizorului: „E un rol periculos, pentru că autorul îi dă iniţial o vârstă între 62 şi 102 ani, a glumit acesta. A trebuit să duc lupte grele cu regizorul şi cu directorul ca să-l aduc la vârsta de 42 de ani, tot cu 2, ceea ce e semn bun. Odată cu întâlnirea cu acest personaj am realizat, poate pentru prima dată că şi regizorii au insomnii, nu numai actorii. A fost colaborare minunată şi mă bucur că ni s-a acordat încredere, astfel încât acest spectacol să fie o sărbătoare“.

Regizorul Ioan Cărmăzan spune că spectacolul este un omagiu adus autorului suedez, la 100 de ani de la naştere, marcaţi în 2018: „Am rămas impresionat de un soi de luciditate a omului de teatru şi de film. Piesa este, de fapt, un scenariu de film, dar şansa mare este că se întâmplă totul pe o scenă, iar noi putem să-l cotăm şi ca piesă de teatru. Dacă ar fi să rezumăm, din text aflăm cum arată sufletul răvăşit al unui regizor, care de-a lungul vieţii a ajuns într-un apogeu al carierei şi începe să echilibreze tot ce se întâmplă în afara scenei. Făcând meseria de regizor de film, am devenit extrem de atent la toate detaliile şi întrebările, la acel algoritm care se adună într-un scenariu. Într-un fel sau altul este un omagiu pe care i-l aducem lui Bergman“, a mai spusCărmăzan, care intenţionează să facă un program Bergman şi la Institutul Cultural Român, în care să includă spectacolul „După repetiţie“.

În ce măsură se regăseşte Ioan Cărmăzan în textul lui Bergman, regizorul nu s-a gândit, dar ne asigură că, surprinzător, textul e plin de subtilităţi. Aşadar, joi seara, în ultima zi de Făurar, avem premieră naţională pe scena Teatrului de Vest.

Alexandra Gorghiu

caon.ro

 

Invitație la teatru! „După repetiție” – de două ori premieră

Teatrul de Vest din Reșița va pune în scenă, în această seară, cea de-a treia premieră din 2019. Este totodată prima piesă regizată de Ioan Cărmăzan la Reșița, cetățean de onoare, de altfel, al județului Caraș-Severin.

Teatrul de Vest din Reșița invită publicul joi seara, de la ora 19 să vizioneze cea de-a treia premieră a anului: „După repetiție”, de Ingmar Bergman, în regia lui Ioan Cărmăzan. Nu este doar prima piesă pusă în scenă de Ioan Cărmăzan la Reșița, ci este și piesa de debut pentru scenarist și pentru una dintre actrițe.

„Mă bucur să avem debuturi la Reșița, chiar în programul meu de management există prevăzută treaba asta, în speranța că celor care debutează aici poate o să li se facă în viitor dor și or să se reîntoarcă și o să îi avem veșnic colaboratori”, a mărturisit managerul Florin Ionescu.

Inocențiu Ieremia, scenograful piesei, se află la debut. Va fi în curând absolvent al Secției de Scenografie la U.N.A.T.C., iar „După repetiție” este primul său spectacol pe o scenă profesionistă de teatru. „Este un spațiu aerisit, gol, care trăiește foarte mult prin lumină, sper că nu se va vedea urât fără lumină. Cromatica nu este foarte puternică, dar va evidenția că scena e plină de viață și de dinamică. Este un decor ușor transportabil”, a spus tânărul Ino despre piesa lui de debut.

Tânăra actriță Elisa Pârvan debutează și ea la Reșița. „Mă bucur că debutez la Reșița, mai ales cu un personaj foarte interesant, cu un parcurs psihologic foarte interesant. Interpretez rolul unei tinere care încearcă să caute adevărul, e urmărită de trecut și prin diverse metode încearcă să-și înțeleagă părinții, generația. Rămâne să vedem dacă reușește sau nu. E un text actual, despre situații reale”.

Alina Ilea, actriță a Teatrului Național Timișoara, revine la Reșița după ce anul trecut spectatorii au văzut-o pe scenă în spectacolul „Iaacovi şi Leidental”. „E frumos să vii în teatru cu încă un proiect. M-a atras din prima clipă, în primul rând datorită textului, iar pentru mine este a doua întâlnire cu Ingmar Bergman. Textele lui sunt grele, complexe, solicitant și, în același timp, ofertante pentru actori. Textul care va fi pus în scenă joi este de fapt un text scris pentru televiziune și are ca temă acest echilibru fragil care există în actor și în regizor, echilibrul pe care trebuie să îl obțină între viața personală și viața în teatru. Personajul meu are 46 de ani, la fel ca mine și fiica despre care povestește în spectacol este născută în iunie și are 12 ani, exact ca fiica mea mijlocie. E un personaj greu, dar pentru mine a fost o reală plăcere”.

Florin Ruicu este singurul actor al Teatrului de Vest din Reșița care face parte din distribuția acestei piese. „Odată cu piesa asta mi-am dat seama că și regizorii au insomnii, nu doar actorii”. Piesa a fost pregătită în două săptămâni, ceea ce pentru Florin Ruicu reprezintă o provocare, însă managerul Florin Ionescu și regizorul Ioan Cărmăzan au dovedit că se poate.

În ceea ce îl privește pe regizorul Ioan Cărmăzan, „După repetiție” este cea de-a treia piesă de teatru pe care o montează, dar prima pusă în scenă la Reșița, asta deși Ioan Cărmăzan este originar din Bocșa și de aproape 4 ani deține titlul de cetățean de onoare al județului Caraș-Severin. Bergman a fost propunerea regizorului, acceptată din prima de managerul Florin Ionescu. „Probabil că în mintea mea Bergman este unul dintre marii regizori de film. Nu am văzut nicio piesă de teatru de-a sa. Am rămas surprins de luciditatea omului între teatru și film. Cum arată sufletul sfâșiat al unui regizor care, ajuns la apogeul carierei, încearcă să echilibreze tot ce se întâmplă în afara scenei”, detaliază Cărmăzan.

Toată povestea piesei se întâmplă la finalul unei repetiții, în liniștea din spatele scenei, iar întâlnirile regizorului cu cele două actrițe sunt fundamentale. Sunt practic fiica și mama care revin în amintirea regizorului. Piesa va ridica multe întrebări, la care toți vom răspunde la un moment dat: cum îmbătrânești, ai regrete sau nu ai, ai vrea să schimbi ceva, dacă ar fi posibil? Curioșii sunt așteptați la teatru în această seară, de la ora 19, iar cei care nu mai prind loc astăzi, pot vedea piesa și duminică, 3 martie, de la aceeași oră.

De Ildiko Szendrei

expressdebanat.ro

Regia: Ioan Cărmăzan
Decor și costume: Inocențiu Ieremia
Light Design: Inocențiu Ieremia
Din distribuție fac parte:
Alina Ilea
Florin Ruicu
Elisa Pîrvan

Fotografii de Miruna Humiță